teisipäev, 1. detsember 2015

Inimeseõpetuse aktiivne tegevus


Teema: tervislik eluviis ja toitumine, hommikusöögi vajalikkus
Ajakulu: tegevus ei võta kaua aega, maksimaalselt 5 minutit võiks kulutada hommikusöögi kokkupanekuks, kuid saab kindlasti ka vähema ajaga. Ülesande järgsele arutelule võib kuluda 15-20 minutit.
Eesmärgid
1.                 teab, milline on tervislik toitumine
2.                 teab mõiste tervislik eluviis sisu
3.                 teab hommikusöögi tähtsust
4.                 väärtustab tervislikku toitumist
5.                 eristab toiduaineid ja toitaineid

Kirjeldus:
6.                  Palun õpilastel A4 paberile joonistada ringi, nii et ringjoon puudutab mõlemat paberi pikemat serva. Joonistatud ring on taldrik.
7.                  Jaotan igale õpilasele toidusedelid. Palun neil kokku panna enda hommikusöögi (vastavalt sellele, mida õpilane ise kodus hommikuks sööb või mida ta tahaks süüa). Sedelid kleepida taldrikule.
8.                  Küsin igalt õpilaselt, mida ta oma taldrikule pani ning palun selgitada, mille põhjal ta tegi oma valikud.
Ülesandele järgneb arutelu, mille raames saab küsida:
9.                  Miks on hommikusöök nii oluline?
10.              Millised toitained peaksid hommikusöögis olema? Miks?

Antud sedelitel on hommikusöögiks nii sobivad kui ka mittesobivad toiduained. Oluline on lastele selgitada nende tehtud valikuid, öelda, et valik on hea või siis anda soovitusi, kuidas hommikusööki vääruslikumaks muuta. Kui õpilane on valinud endale hommikuks sealiha, tuleb selgitada, et hommikusöögiks ei ole soovitatav süüa suure rasvasisaldusega toiduaineid. Kui mõni on oma taldrikule pannud pudru, siis on vajalik tuua erinevaid näiteid erinevatest putrudest, nt riisipuder, tatrapuder. Samuti saab lastele öelda, et pudrule võib lisada nt puuvilju, pähkleid ning selgitada, et need kõik koostisosad rikastavad hommikusööki ning igast koostisosast saab midagi juurde, nt kui puder teha piimaga, saab kiudaineid ja kaltsiumi. Hommikusöögi valikul on oluline arvestada nt ka mõne haigusega, nt diabeetikutele oleks parem hommikul mahla mitte juua, sest seal on palju suhkruid ning pigem võiks valida kas piima või smuuti.
Kindlasti tuleb lastele munatoitude osas lisada, et rohkes õlis praetud munale on parem eelistada kas väheses rasvas praetud muna või siis omletti, munaputru, munahüüvet ehk siis selliseid munatoite, kus on vähem õli ja kus muna on lahti klopitud.

Ülesanne sobib kas põhiossa või tunni lõpetuseks, olenevalt sellest, kuidas õpetaja ülesandele läheneb. Kui on kavas pikem arutelu, sobib tegevus pigem põhiossa.

Sedeleid võib soovi korral juurde teha ning midagi võib ära võtta.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar