Inimeseõpetus
2.1. Üldalused
2.1.1. Õppe- ja kasvatuseesmärgid
Põhikooli inimeseõpetusega taotletakse, et õpilane
tunneb ja väärtustab isiksuse arenemisele ning
sotsialiseerumisele kaasa aitavate teadmiste,
oskuste ja hoiakute kujunemist järgmistes valdkondades:
1) enesekohased ja sotsiaalsed oskused;
2) füüsiline, vaimne, emotsionaalne ja sotsiaalne
areng;
3) tervis ja tervislik eluviis;
4) turvalisus ja riskikäitumise ennetamine;
5) üldinimlikud väärtused: ausus, hoolivus,
vastutustunne ja õiglus.
2.1.2. Õppeaine kirjeldus
Inimeseõpetuses käsitletakse inimest ja tema
sotsiaalset keskkonda tervikuna, integreerides õppesisu kõigis kooliastmetes: esimeses
kooliastmes 2. ja 3. klassis, teises kooliastmes 5. ja 6. klassis ning
kolmandas kooliastmes 7. ja 8. klassis. Inimeseõpetuses käsitletakse eakohaselt
õpilaste isiksuse kujunemisele ja sotsialiseerumisele kaasa aitavaid teadmisi,
oskusi ja hoiakuid. Õpitavat käsitletakse võimalikult igapäevaeluga seonduvalt,
kusjuures õppes on olulisel kohal aktiivõpimeetodid. Õpetus on inimeseõpetuses
isiksusekeskne, rõhk on väärtuskasvatusel. Õpetuses liigutakse tervikliku mina
poole ning situatiivselt vahetu ümbruse tajumiselt ühiskonna sotsiaalsele
tunnetusele. Väärtustatakse tõhusaid enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi,
positiivse minapildi kujunemist ning üldinimlikke väärtusi. Inimeseõpetuse
ainesisu toetab turvalise koolikeskkonna saavutamist ning eetiliste, vastutustundlike
ja aktiivsete kodanikuühiskonna liikmete kujunemist. Väärtuskasvatus ja
hoiakute kujundamine toimub vaimses õpikeskkonnas üksteist mõistvas õhkkonnas
ning on suunatud õpilaste positiivse mõtlemise arendamisele oma arengu- ja
toimetulekuvõimaluste üle. Soodne sotsiaalne õpikeskkond toetub eelkõige
õpilaste isikupära ja isiklike seisukohtade austamisele, võimaluste tagamisele
vabaks arvamuseavalduseks, initsiatiiviks, osalemiseks ja tegutsemiseks nii
üksi kui ka koos teistega. Õppetegevused muutuvad põhikooli kolme kooliastme
jooksul lihtsamast keerukamaks, ent peavad aine eesmärkidest lähtuvalt olema
õpilasele mõistetavad ja tähenduslikud ning toetama arusaama õpitava
vajalikkusest.
Inimeseõpetus on kontsentriline
õppeaine, mille
võtmeteemasid käsitletakse igal kooliastmel, arvestades arengulist käsitlust
seoses 1) endasse positiivse suhtumise ja tervikliku mina kujundamisega ning 2)
arenguülesannete ja nendega toimetulekuga. Esimeses kooliastmes on
inimeseõpetuses rõhk õpilase enesekohasel pädevusel ning enese suhestamisel
lähiümbrusega, integreerides ühiskonnaõpetuse temaatikat. Teises kooliastmes on
keskmes õpilase sotsiaalne pädevus ja sotsiaalsete probleemide ennetamine ning
õpilase tervist tugevdav ja väärtustav eluviis. Kolmandas kooliastmes
keskendutakse õpilase ealiste iseärasuste (murdeiga) ja arenguülesannetega
toimetulekule, tervise tervikkäsitlusele ning enese- ja sotsiaalsetele
oskustele. Inimeseõpetuses õpitakse teatud teemasid ülevaate korras ja teatud
teemasid käsitletakse sügavuti. Teemasid võib käsitleda nii üksteisele
järgnevatena kui ka integreerituna, et saavutada oskuste-, teadmiste- ja
väärtustepõhised õpitulemused.
2.1.3. Õppetegevus
Õppetegevust kavandades ja korraldades:
1) lähtutakse õppekava alusväärtustest,
üldpädevustest, õppeaine eesmärkidest, õppesisust ja oodatavatest
õpitulemustest ning toetatakse lõimingut teiste õppeainete ja läbivate
teemadega;
2) taotletakse, et õpilase õpikoormus (sh kodutööde
maht) on mõõdukas, jaotub õppeaasta ulatuses ühtlaselt ning jätab õpilasele
piisavalt aega puhata ja huvitegevustega tegelda;
3) võimaldatakse õppida individuaalselt ja üheskoos
teistega (iseseisvad, paaris- ja rühmatööd), et toetada õpilaste kujunemist
aktiivseteks ning iseseisvateks õppijateks;
4) kasutatakse diferentseeritud õppeülesandeid,
mille sisu ja raskusaste toetavad individualiseeritud käsitlust ning
suurendavad õpimotivatsiooni;
5) rakendatakse nüüdisaegseid info- ja
kommunikatsiooni-tehnoloogiatel põhinevaid õpikeskkondi ning õppematerjale ja
-vahendeid;
6) laiendatakse õpikeskkonda: sotsiaal-kultuuriline
keskkond, arvutiklass, ettevõtted, muuseumid, näitused jne;
7) kasutatakse mitmekülgset õppemeetodite valikut
rõhuasetusega aktiivõppemeetoditele:
arutelud, diskussioonid, juhtumianalüüs, paaristööd,
projektõpe, rollimängud, rühmatööd, väitlused, õpimapi ja uurimistöö
koostamine, praktilised ja uurimistööd (nt töölehtede täitmine, loovtöö
kirjutamine, infootsing teabeallikatest) jne;
8) arvestatakse õpilaste ja kohaliku eripäraga ning
ühiskonnas toimuvate muutustega, millele loob aluse õppesisu esitus
kohustuslike ning süvendavate ja laiendavate teemade kaudu;
9) arendatakse õpilaste teadmisi, oskusi ja
hoiakuid, sealjuures on põhirõhk hoiakute kujundamisel;
10) võimaldatakse siduda õpet koolivälise eluga
(kohtuda erinevate inimestega, kaasata vanemaid jne), et kogu ainekäsitlus
oleks võimalikult elulähedane.
2.1.4. Hindamine
Inimeseõpetuses lähtutakse õpitulemusi hinnates
põhikooli riikliku õppekava üldosa ning teiste hindamist reguleerivate
õigusaktide käsitlusest. Hindamine inimeseõpetuses tähendab konkreetsete
õpitulemuste saavutatuse ja õppija arengu toetamist,
kusjuures põhirõhk on õpilase arengu toetamisel. Hinnatakse õpilase teadmisi
ja oskusi suuliste vastuste (esituste), kirjalike ja/või praktiliste tööde ning
praktiliste tegevuste alusel, arvestades õpilase teadmiste ja oskuste vastavust
ainekava taotletavate õpitulemustele. Kirjalikke ülesandeid hinnates
arvestatakse eelkõige töö sisu, kuid parandatakse ka õigekirjavead, mida
hindamisel ei arvestata. Õpitulemuste hindamisel kasutatakse sõnalisi
hinnanguid ja numbrilisi hindeid. Õpilane peab teadma, mida ja millal
hinnatakse ning milliseid hindamisvahendeid kasutatakse ja millised on
hindamise kriteeriumid.
Hindamise põhiülesanne on toetada
õpilase arengut,
et kujuneks positiivne minapilt ja adekvaatne enesehinnang, kusjuures oluline
on õpilase enda roll hindamisel, pakkudes võimalusi enesehindamiseks.
Inimeseõpetuses hinnatakse
õpilaste teadmisi ja oskusi, kuid ei hinnata hoiakuid ega väärtusi.
Hoiakute ja väärtuste kohta antakse õpilasele
tagasisidet.
Aineteadmiste ja -oskuste ning hoiakute hindamine
võib kanda nii kujundava kui ka kokkuvõtva hindamise ülesandeid, kusjuures
põhirõhk on kujundaval hindamisel. Õpitulemuste hindamise
vormid on mitmekesised, sisaldades suulisi,
kirjalikke ja praktilisi ülesandeid.
Suuliste ja kirjalike ülesannete puhul õpilane:
1) selgitab ning kirjeldab mõistete sisu ja
omavahelisi seoseid;
2) selgitab oma arvamusi, hinnanguid, seisukohti ja
suhtumisi, seostades neid omandatud teadmistega;
3) eristab, rühmitab, võrdleb ja analüüsib olukordi,
seisundeid, tegevusi ning tunnuseid lähtuvalt õpitulemustest;
4) demonstreerib faktide, mõistete ning
seaduspärasuste tundmist lähtuvalt õpiülesannete sisust.
Praktiliste ülesannete puhul õpilane:
1) rakendab teoreetilisi teadmisi praktiliselt
õpisituatsioonis;
2) demonstreerib õpitulemustes määratud oskusi
õpisituatsioonis;
3) kirjeldab õpitulemustes määratud teadmiste ja
oskuste rakendamist igapäevaelus.
2.2. I kooliaste
2.2.1. Kooliastme õpitulemused
I kooliastme õpitulemused kajastavad õpilase head
saavutust.
3. klassi lõpetaja:
1) väärtustab ennast ja teisi ning teab, et
inimesed, nende arvamused, hinnangud ja väärtused on erinevad;
2) oskab suhelda ja käituda teisi arvestades ja
tehes koostööd, ning sõnastab oma tundeid ja teab, et nende väljendamiseks on
erinevaid viise;
3) väärtustab hoolivust, ausust, õiglust ja
vastutustunnet;
4) teab põhilisi käitumisreegleid, arvestab neid
ning kirjeldab, mis on õiglane ja ebaõiglane käitumine;
5) väärtustab sõprust ja toetavaid peresuhteid
armastuse ning vastastikuse toetuse allikana;
6) teab, milline on tervislik eluviis ning kuidas
hoida füüsilist ja vaimset tervist, ning väärtustab neid;
7) mõistab oma õigust keelduda ennastkahjustavast
tegevusest ning teab, kuidas ohuolukorras abi kutsuda;
8) kirjeldab, mis on lapse õigused ja kohustused, mõistab
vastutust oma tegude eest ning planeerib oma aega ja igapäevaseid tegevusi;
9) teab, mis on perekond, kodu, kodukoht ja kodumaa,
ning väärtustab neid;
10) teab Eesti riigi sümboleid ja lähemaid
naaberriike.
2.2.2. Õpitulemused ja õppesisu
I. Inimene
1. Mina
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab oma välimust, huve ja tegevusi, mida
talle meeldib teha;
2) teab, mille poolest sarnanevad ja eristuvad
erinevad sugupooled;
3) nimetab, mille poolest ta sarnaneb teistega ja
erineb teistest;
4) väärtustab iseennast ja teisi;
5) mõistab viisaka käitumise vajalikkust.
Õppesisu
Mina. Minu erinevused teistest inimestest ja
sarnasused nendega. Iga inimese väärtus.
Viisakas käitumine.
2. Mina ja tervis
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, kuidas oma tervise eest hoolitseda;
2) kirjeldab tervet ja haiget inimest;
3) teab, kas haigused on nakkuslikud või mitte;
4) teab, et ravimeid võetakse siis, kui ollakse
haige, ning et ravimid võivad olla inimese
tervisele ohtlikud;
5) mõistab ja kirjeldab tervise hoidmise viise:
mitmekesine toit, uni ja puhkus ning liikumine ja sport;
6) demonstreerib õpisituatsioonis lihtsamaid
esmaabivõtteid ja abi saamise võimalusi (nt haav, kukkumine, mesilase
nõelamine, ninaverejooks, praht silmas, puugihammustus, põletus ja
rästikuhammustus);
7) teab hädaabi telefoninumbrit ja oskab kutsuda
abi.
Õppesisu
Tervis. Terve ja haige inimene. Tervise eest
hoolitsemine. Ravimid.
Tervislik eluviis: mitmekesine toit, piisav uni ja
puhkus ning liikumine ja sport. Abi saamise võimalused. Esmaabi.
3. Mina ja minu pere
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, mille poolest perekonnad erinevad ja
sarnanevad;
2) väärtustab üksteise abistamist ja arvestamist
peres;
3) teab oma kohustusi peres;
4) selgitab lähemaid sugulussuhteid;
5) kirjeldab pereliikmete erinevaid rolle kodus;
6) teab inimeste erinevaid töid ja töökohti;
7) kirjeldab ja eristab võimalusi, kuidas abistada
pereliikmeid kodustes töödes;
8) jutustab oma pere traditsioonidest;
9) oskab tänaval käituda ning ületada sõiduteed
ohutult;
10) kirjeldab ohtlikke kohti ja olukordi kooliteel
ja koduümbruses ning valib ohutu tee sihtpunkti;
11) väärtustab toetavaid peresuhteid ja kodu.
Õppesisu
Kodu. Koduarmastus. Perekond. Erinevad pered.
Vanavanemad ja teised sugulased. Pereliikmete tegevus ja rollid. Vanemate ja
teiste inimeste töö. Kodused tööd. Abivalmidus, kohuse- ja
vastutustunne. Kodu traditsioonid.
Koduümbrus. Naabrid ja naabruskond. Võõras ümbrus ja
võõraga kaasaminek. Ohud kodus ja koduümbruses.
4. Mina: aeg ja asjad
Õpitulemused
Õpilane:
1) eristab, mis on aja kulg ja seis;
2) oskab koostada oma päevakava, väärtustades
aktiivset vaba aja veetmist;
3) väärtustab oma tegevusi, mis on positiivsete
tunnete tekkimise allikaks;
4) selgitab asjade väärtust;
5) oskab eristada oma ja võõrast asja ning mõistab,
et võõrast asja ei tohi loata võtta;
6) väärtustab ausust asjade jagamisel.
Õppesisu
Aeg. Aja planeerimine. Oma tegevuse kavandamine.
Täpsus, lubadused, vastutus.
Minu oma, tema oma, meie oma. Asja väärtus ja hind.
Asjade väärtus teiste väärtuste seas.
5. Mina ja kodumaa
Õpitulemused
Õpilane:
1) tunneb ära Eesti Vabariigi lipu ja vapi;
2) oskab nimetada Eesti Vabariigi pealinna,
sünnipäeva ja presidenti;
3) leiab Euroopa kaardilt Eesti ning Eesti kaardilt
kodukoha;
4) tunneb kodukoha sümboolikat;
5) nimetab oma kodukoha tuntud inimesi ja paiku ning
väärtustab kodukohta;
6) kirjeldab mardi- ja kadripäeva, jõulude ning
lihavõttepühade rahvakombeid;
7) väärtustab Eestit, oma kodumaad.
Õppesisu
Eesti – minu kodumaa. Kodukoht. Eesti rikkus.
Rahvakalendri tähtpäevad.
II. Meie
1. Mina
Õpitulemused
Õpilane:
1) väärtustab igaühe individuaalsust seoses
välimuse, huvide ja tugevustega;
2) väärtustab inimese õigust olla erinev;
3) selgitab endasse positiivse suhtumise tähtsust;
4) nimetab enda õigusi ja kohustusi;
5) teab, et inimeste õigustega kaasnevad kohustused.
Õppesisu
Mina. Igaühe individuaalsus ja väärtuslikkus. Mina
ja endasse suhtumine.
Lapse õigused ja kohustused.
2. Mina ja tervis
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab seoseid tervise hoidmise viiside vahel:
mitmekesine toitumine, uni ja puhkus ning liikumine;
2) eristab vaimset ja füüsilist tervist;
3) kirjeldab olukordi ja toob näiteid, kuidas
keelduda ja hoiduda tegevusest, mis kahjustab tema tervist;
4) nimetab, kelle poole pöörduda erinevate murede
korral;
5) väärtustab tervislikku eluviisi.
Õppesisu
Vaimne ja füüsiline tervis. Tervislik eluviis. Ohud
tervisele ja toimetulek ohuolukorras.
3. Mina ja meie
Õpitulemused
Õpilane:
1) nimetab inimese eluks olulisi vajadusi ja võrdleb
enda vajadusi teiste omadega;
2) kirjeldab omadusi, mis peavad olema heal sõbral,
hindab ennast nende omaduste järgi;
3) väärtustab sõprust;
4) teab, kuidas olla hea kaaslane ning kuidas teha
koostööd;
5) eristab enda head ja halba käitumist;
6) kirjeldab oma käitumise tagajärgi ning annab
neile hinnangu;
7) väärtustab leppimise ja vabandamise tähtsust
inimsuhetes;
8) nimetab ja kirjeldab inimeste erinevaid tundeid
ning toob näiteid olukordadest, kus need tekivad, ja leiab erinevaid viise
nendega toimetulekuks;
9) demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas keelduda
ennastkahjustavast tegevusest;
10) teab abi saamise võimalusi kiusamise ja
vägivalla korral;
11) mõistab, et kiusamine ja vägivald ei ole
aktsepteeritud ja lubatud käitumine;
12) kirjeldab oma sõnadega, mida tähendavad
vastustundlikkus ja südametunnistus;
13) väärtustab üksteise eest hoolitsemist ja
üksteise abistamist;
14) kirjeldab oma tegevuse planeerimist nädalas,
väärtustades vastutust;
15) nimetab üldtunnustatud käitumisreegleid ja
põhjendab nende vajalikkust;
16) teab liiklusreegleid, mis tagavad tema
turvalisuse, ning kirjeldab, kuidas käituda liiklusesturvaliselt;
17) eristab tööd ja mängu;
18) selgitab enda õppimise eesmärke ning toob
näiteid, kuidas õppimine aitab igapäevaelus paremini hakkama saada;
19) teab tegureid, mis soodustavad või takistavad
keskendumist õppimisel;
20) väärtustab lubadustest kinnipidamist ja
vastutust.
Õppesisu
Minu ja teiste vajadused. Sõbrad ja sõpruse
hoidmine. Sallivus. Üksteise eest hoolitsemine ja teisteabistamine.
Ausus ja õiglus. Leppimine. Vabandamine. Oma
muredest rääkimine ja tunnete väljendamine.
Oskus panna end teise inimese olukorda. Keeldumine
kahjulikust tegevusest.
Minu hea ja halb käitumine. Südametunnistus.
Käitumisreeglid. Minu käitumise mõju ja tagajärjed.
Liiklusreeglid. Mäng ja töö. Õppimine. Kohustetunne
ja vastutus. Meeskonnatöö. Tööjaotus.
4. Mina: teave ja asjad
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab eri meeltega tajutavaid teabeallikaid;
2) selgitab, kuidas reklaamid võivad mõjutada
inimeste käitumist ja otsuseid ning turvalist
käitumist meediakeskkonas;
3) teab, et raha eest saab osta asju ja teenuseid
ning et raha teenitakse tööga;
4) mõistab oma vastutust asjade hoidmisel ja
laenamisel;
5) selgitab, milleks kasutatakse raha ning mis on
raha teenimine, hoidmine, kulutamine ja laenamine;
6) kirjeldab, milliseid vajadusi tuleb arvestada
taskuraha kulutades ja säästes.
Õppesisu
Teave ja teabeallikad ning nende kasutamine.
Reklaami mõju. Turvaline käitumine meediakeskkonnas.
Raha. Raha teenimine, kulutamine ja laenamine. Vastutus.
Oma kulutuste planeerimine.
5. Mina ja kodumaa
Õpitulemused
Õpilane:
1) selgitab skeemi järgi haldusüksuste seoseid oma
kodukohas;
2) leiab Euroopa kaardilt Eesti ja tema
naaberriigid;
3) nimetab Eesti rahvuslikke ja riiklikke sümboleid;
4) kirjeldab Eestis elavate rahvuste tavasid ja
kombeid ning austab neid;
5) väärtustab oma kodumaad.
Õppesisu
Küla, vald, linn, maakond. Eesti teiste riikide
seas. Naaberriigid.
Eesti
Vabariigi ja kodukoha sümbolid. Erinevate rahvaste tavad ja kombed. Sallivus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar